André Stern – WIDEO – odc. 3 – Komunikacja, współpraca, empatia – jak uczyć kompetencji społecznych?

Czy dziecko może rozwinąć kompetencje społeczne bez rówieśników? Czy nauczy się komunikacji, współpracy, empatii i tolerancji nie chodząc do szkoły? Jak pomóc mu się ich nauczyć? Posłuchajcie opinii André Sterna, który nigdy nie chodził do szkoły.

Transkrypcja filmu

Nie musimy uczyć dzieci tolerancji, ponieważ nie znają nietolerancji. Dzięki temu, że nie znają nietolerancji, pokazują nam, czym może być lepszy świat. Aby ten lepszy świat zachować, nie zepsuć go, wystarczy nie odchodzić zbytnio od predyspozycji, z którymi każdy z nas przychodzi na świat: zdolność od patrzenia bez uprzedzeń, bez kategoryzowania ludzi ze względu na pochodzenie, zawód, bez wszelkiego rodzaju “izmów” – rasizmu, seksizmu, ageizmu, genderyzmu… Dziecko dostrzega po prostu innych ludzi. Dostrzega różnice koloru skóry, religii, płci, wieku ale nie widzi powodu, by identyfikować się z kimś tak czy inaczej ze względu na to.

Identyfikuje się z całą tą ogromną rozmaitością, z ogromną różnorodnością, która jako całość pozwala uzyskać coś, czego nigdy nie osiągnęlibyśmy sami. Ty, ty i ja, razem – możemy zrobić rzeczy, których nigdy nie zrobilibyśmy w pojedynkę.

Taki jest umysł dziecka. Ono wie to od początku, bo to właśnie pozwala mu przetrwać – solidarność, życie we wspólnocie, poczucie więzi, współczucie, empatia. To wszystko są zalety dziecka.

Dlatego nie musimy martwić się “uspołecznieniem” dziecka. Dziecko jest z natury istotą w najwyższym stopniu społeczną. I wystarczy zostawić je w jego żywiole, którym jest cały szeroki świat, nie “zamykać” go w konkretnym miejscu – a najgorsze byłoby zamknięcie w domu, pod kloszem. Dziecko nie zostało do tego stworzone. Zostało stworzone by iść w szeroki świat, na spotkanie tych wszystkich różnic.

Dlatego jeśli nie stłumimy wrodzonych predyspozycji dziecka, będzie ono przeżywać uspołecznienie całą swoją osobą, będzie kierować się w stronę innych ludzi, nie według takich kryteriów jak wiek czy miejsce zamieszkania, bo te kryteria są absurdalne, lecz będzie kierować się w stronę tych ludzi, z którymi łączą go zainteresowania. Wtedy różnice staną się źródłem wzajemnego ubogacania się.

Tym właśnie jest prawdziwe uspołecznienie. Tak przygotowani przyszliśmy na świat.

Niezbędnik świadomego rodzica

W „Niezbędniku świadomego rodzica” André Stern odpowiada na pytania dotyczące tego, jak w praktyce wyglądało jego dzieciństwo bez szkoły, na czym polegała świadoma postawa jego rodziców i jakie problemy możemy napotkać, chcąc uczyć dzieci poza głównym nurtem edukacji. Nowe nagrania pojawiają się w każdy czwartek.

Zapraszamy do śledzenia nowych odcinków i subskrybowania naszego kanału na YouTube.

w kategorii: blog
Powrót