„Kreatywne szkoły” – fragment (cz.6.) – edukacja obywatelska

„Kreatywne szkoły” – fragment (cz.6.) – edukacja obywatelska

Rok szkolny 2017/2018 zbliża się wielkimi krokami. Specjalnie dla naszych czytelników wybraliśmy fragmenty „Kreatywnych szkół” Kena Robinsona, które zainspirują Was oraz Waszych znajomych nauczycieli i dyrektorów. Zapraszamy codziennie na nasz profil facebook i stronę www. Dziś szósty fragment – czym jest edukacja obywatelska?

Edukacja obywatelska to promowanie obrony równych praw, wartości różnic i konieczności zachowania równowagi pomiędzy wolnościami osobistymi a prawami innych ludzi do życia w pokoju.

Społeczeństwa demokratyczne opierają się na świadomych obywatelach, aktywnie zainteresowanych tym, jak się nimi kieruje. Jest więc konieczne, by młodzi ludzie opuszczali szkołę świadomi tego, jak działa społeczeństwo, a w szczególności jak funkcjonuje i jaki wpływ ma na nich prawo, gospodarka i polityka.

Aktywni obywatele to ludzie świadomi swoich praw i obowiązków, posiadający wiedzę o tym, jak działają systemy społeczne i polityczne, troszczący się o dobrobyt innych, wyrażający swoje opinie i stanowiska, zdolni do wywierania wpływu na świat, aktywni w swoich społecznościach i odpowiedzialni za własne działania.

W edukacji obywatelskiej nie chodzi o promowanie dostosowywania się i zachowywania statusu quo. Chodzi o promowanie obrony równych praw, wartości różnic i konieczności zachowania równowagi pomiędzy wolnościami osobistymi a prawami innych ludzi do życia w pokoju.

Postaw obywatelskich trzeba się nauczyć i je praktykować. Trzeba je także stale odnawiać. Być może to właśnie miał na myśli John Dewey, mówiąc, że “demokracja musi odradzać się w każdym pokoleniu, a edukacja jest jej akuszerką”. Aby tak się działo, szkoły muszą nie tylko mówić o obywatelskości. Podobnie jak w przypadku każdej z opisanych wyżej ośmiu umiejętności, szkoły muszą dawać przykład jej stosowania swoim działaniem.

Uczniowie nie nabywają tych umiejętności na bieżąco, w kolejnych etapach edukacji. Muszą one ewoluować od początku nauki w szkole i być praktykowane oraz dostosowywane przez całe życie z rosnącym przekonaniem. Uczniowie opuszczający szkołę z poczuciem pewności siebie w tych *ośmiu obszarach będą dobrze przygotowani do tego, by sprostać gospodarczym, kulturowym, społecznym i osobistym wyzwaniom, których na pewno doświadczą w życiu. Jakiego rodzaju programu nauczania potrzebują szkoły, by wspierać rozwój tych ośmiu umiejętności?

*Osiem obszarów, które wyróżnia Ken Robinson w książce „Kreatywne szkoły” to: ciekawość, kreatywność, krytyka, komunikacja, współpraca, współczucie, spokój oraz postawy obywatelskie.

(fragment książki „Kreatywne szkoły” Kena Robinsona)

Ken Robinson Kreatywne szkoły Edukacja obywatelska

ZAMÓW KSIĄŻKĘ

„Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację”

W książce Kreatywne szkoły Ken Robinson rozwija myśli zawarte w swojej słynnej prelekcji „Czy szkoły zabijają kreatywność” i prezentuje przełomowe, praktyczne rozwiązania dotyczące kluczowej kwestii dla współczesnych społeczeństw: transformacji szkół i systemów edukacji.

Robinson krytykuje przestarzały, przemysłowy model edukacji i pokazuje, jak wdrożyć wysoce spersonalizowany, ekologiczny model, który pozwala na wykorzystanie bezprecedensowych możliwości XXI wieku, by wykształcić całe osobowości uczniów i przygotować ich do wyzwań współczesnego świata.

Książka Kreatywne szkoły – pełna przykładów, przełomowych badań i rekomendacji profesjonalistów z całego świata, a także napisana z właściwym Robinsonowi wciągającym stylem i poczuciem humoru – zainspiruje nauczycieli, rodziców, dyrektorów szkół i decydentów, by na nowo przemyśleli prawdziwą naturę i cele edukacji.

Co możesz zrobić? Niezależnie od tego, czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem, dyrektorem placówki czy decydentem, jeśli w jakikolwiek sposób jesteś zaangażowany w edukację, możesz być częścią zmiany.

w kategorii: blog
Powrót