Zamiast edukacji przymusowej – fragment 2. – odrzucenie przymusu

Zamiast edukacji przymusowej – fragment 2. – odrzucenie przymusu

Pewnego dnia Peter Hartkamp usłyszał od swojej córki, że wolałaby umrzeć niż iść do szkoły, i postanowił wziąć edukację swoich dzieci we własne ręce. Założył w Holandii trzy wysoce innowacyjne szkoły demokratyczne, stając się specjalistą w dziedzinie edukacji, prawa oświatowego i praw dziecka. Swoje bogate doświadczenia opisuje w książce „Zamiast edukacji przymusowej”.

Wybraliśmy inspirujące fragmenty „Zamiast edukacji przymusowej” Petera Hartkampa, którymi dzielimy się z naszymi czytelnikami. Zapraszamy codziennie na nasz profil facebook i stronę www.

Odrzucenie przymusu w edukacji n i e oznacza odrzucenia samego uczenia się, wręcz przeciwnie.

Odrzucenie przymusu w edukacji n i e oznacza odrzucenia samego uczenia się, wręcz przeciwnie. Odrzucenie przymusu tworzy przestrzeń dla szkół, dzięki której mogą stać się świątyniami nauki. W takich warunkach nauczyciele mogą w pełni wykorzystywać swoje profesjonalne doświadczenie. Ponadto umożliwi to rozwinięcie większej liczby rozwiązań odmiennych od edukacji tradycyjnej. Jak powiedział były holenderski minister edukacji: „Niech zakwitnie tysiąc kwiatów”. Obok szkół tradycyjnych zaczną powstawać inne placówki, które zaspokoją potrzeby konkretnych grup dzieci i rodziców. Wszystkie dzieci będą mogły uczyć się w taki sposób, jaki im najbardziej odpowiada. Oznacza to, że dzieci w końcu będą mogły w pełni korzystać ze swojego p r a w a d o n a u k i oraz p r a w w e d u k a c j i. Uczelnie wyższe będą miały szansę wybierać studentów ze względu na ich umiejętności i motywację, nawet jeżeli nie będą posiadać oni kwalifikacji formalnych. Powiedzenie, że „przyszłość już tu jest – po prostu nie została równomiernie rozprowadzona”, jest prawdziwe również w edukacji. Już teraz istnieje kilka miejsc na świecie, w których dzieją się rzeczy będące w wielu krajach nowością. Poniżej kilka przykładów.

(Fragment książki „Zamiast edukacji przymusowej” Petera Hartkampa)

Odrzucenie przymusu

ZAMÓW KSIĄŻKĘ

„Zamiast edukacji przymusowej. Apel o przestrzeganie praw dziecka w edukacji” Petera Hartkampa

Pewnego dnia Peter Hartkamp usłyszał od swojej córki, że wolałaby umrzeć niż iść do szkoły, i postanowił wziąć edukację swoich dzieci we własne ręce. Założył w Holandii trzy wysoce innowacyjne szkoły demokratyczne, stając się specjalistą w dziedzinie edukacji, prawa oświatowego i praw dziecka. Swoje bogate doświadczenia opisuje w książce Zamiast edukacji przymusowej.

Czy im więcej edukacji, tym lepiej? Czy nauczanie jest tożsame z uczeniem się? Czy edukacja jest zróżnicowana? Czy egzaminowanie skutkuje lepszą edukacją?

W książce Zamiast edukacji przymusowej Hartkamp odpowiada na te i inne pytania oraz pokazuje, jak możemy zapewnić dzieciom lepszą edukację, zamiast tej opartej na przymusie. Swoje argumenty popiera wieloma konkretnymi przykładami i źródłami. Opisuje działanie szkół demokratycznych, a także innych alternatywnych podejść, które na przestrzeni lat okazały się skuteczne.

Zamiast edukacji przymusowej to książka dla każdego, kto szuka lepszej edukacji dla swoich dzieci.

Peter Hartkamp jest jednym z moich bohaterów. Przez wiele lat walczył o to, by prawdziwie demokratyczna edukacja – taka, która szanuje godność, inteligencję i niezwykłe naturalne zdolności do uczenia się młodych ludzi – stała się w Holandii legalna. W swojej książce trzęsie filarami zbudowanymi przez obrońców edukacyjnego status quo i na naszych oczach je przewraca. Hartkamp nie jest marzycielem – jest realistą z inżynierskim wykształceniem, który wnosi konkretne spostrzeżenia do analizy tego, w jaki sposób zostaliśmy kulturowo uwięzieni w nieefektywnym i nieludzkim systemie edukacji oraz jak możemy z tego więzienia uciec. Polecam tę książkę każdemu, komu zależy na dzieciach i na przyszłości rodzaju ludzkiego.

Peter Gray, profesor psychologii na Boston College, autor książki Wolne Dzieci

w kategorii: blog
Powrót