Peter Hartkamp – Ponad edukacją przymusową

 

Wiele dzieci i rodziców doświadcza problemów ze szkołą. Temat edukacji jest nieustannie obecny w politycznych debatach, jednak dyskusja o tym, jak poprawić oświatę nie posunęła się na przód od ponad stu lat. Skupia się ona wokół szczegółów związanych z praktyką nauczania i nie prowadzi do fundamentalnej zmiany, której potrzebujemy. Niemal nigdy nie rozmawia się o podstawowych założeniach, na których opiera się system edukacji.

Hartkamp uzasadnia, że istota obecnych systemów oświaty zasadza się na potrzebach społeczeństw sprzed dwustu lat. Autor rozważa szereg mitów, takich jak: „im więcej edukacji tym lepiej”, „nauczanie jest tym samym co uczenie się”, „egzaminy prowadzą do lepszej edukacji”, „dzieci potrzebują naprowadzania”, „nauczycieli uważa się za profesjonalistów” czy „dzieci znęcają się nad słabszymi”. Mity te są źródłem ogromnego cierpienia dzieci i hamują ich naukę i rozwój. Wygląda na to, że prawa dziecka zostają poza drzwiami szkół.

Książka „Ponad edukacją przymusową” dowodzi, że realizacja praw dziecka w szkołach jest niezbędna dla dobrobytu, nauki i rozwoju dzieci. Dostarcza wielu sprawdzonych alternatyw i pokazuje, w jaki sposób prawa dziecka mogą być w edukacji respektowane. Kluczem jest szacunek do dziecka jako do pełnoprawnej istoty ludzkiej.

Peter Hartkamp (ur. w 1961 r.) jako rodzic dostrzegł negatywny wpływ systemu edukacji powszechnej na swoje dzieci i założył trzy wysoce innowacyjne szkoły. Pozwoliło mu to zdobyć dogłębną wiedzę o edukacji, prawie oświatowym i prawach człowieka. Jest aktywnym członkiem Rady Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Demokratycznej (EUDEC, Council of European Democratic Education Community), a jako prelegent daje wykłady w wielu krajach świata na temat edukacji i praw człowieka.

Premiera: maj 2017 r.

w kategorii: zapowiedzi
Powrót