„Kreatywne szkoły” – fragment (cz.8.) -relacja pomiędzy uczniami a nauczycielami

„Kreatywne szkoły” – fragment (cz.8.) -relacja pomiędzy uczniami a nauczycielami

Rok szkolny 2017/2018 zbliża się wielkimi krokami. Specjalnie dla naszych czytelników wybraliśmy fragmenty „Kreatywnych szkół” Kena Robinsona, które zainspirują Was oraz Waszych znajomych nauczycieli i dyrektorów. Zapraszamy codziennie na nasz profil facebook i stronę www. Dziś ósmy fragment – relacja pomiędzy uczniami a nauczycielami.

Uczenie się i edukacja odbywają się wszędzie tam, gdzie są chętni uczniowie i ujmujący nauczyciele. Wyzwanie polega na stworzeniu i podtrzymaniu takich doświadczeń w szkołach.

Fundamentalnym celem edukacji jest pomóc uczniom uczyć się. To właśnie jest zadaniem nauczyciela. Jednak współczesne systemy edukacji są zagracone najróżniejszymi elementami, które zakłócają wykonywanie tego zadania, jak programy polityczne, państwowe priorytety, postulatu związkowe, przepisy budowlane, opisy stanowisk, ambicje rodziców, presja ze strony rówieśników i tak dalej. Ale istotą edukacji jest relacja pomiędzy uczniem a nauczycielem. Wszystko inne zależy od jakości tej relacji. Jeśli ona nie działa, cały system nie działa. Jeśli uczniowie się nie uczą, edukacja się nie odbywa. Być może odbywa się coś innego, ale nie jest to edukacja.

Ludzie bardzo wiele uczą się poza formalnym środowiskiem szkół i programów nauczania, znaczna część edukacji odbywa się poza nimi. Uczenie się i edukacja odbywają się wszędzie tam, gdzie są chętni uczniowie i ujmujący nauczyciele. Wyzwanie polega na stworzeniu i podtrzymaniu takich doświadczeń w szkołach. Podstawowym zadaniem jest stwarzanie warunków, w których relacja pomiędzy uczniami a nauczycielami może się rozwijać. To właśnie mam na myśli, kiedy mówię o oddolnej rewolucji w edukacji. W tym procesie występuje naturalny ekosystem obowiązków.

  • Na najbardziej podstawowym poziomie edukacja musi się koncentrować na stwarzaniu warunków, w których uczniowie będą chcieli i mieli możliwość się uczyć. Wszystko inne musi być zorganizowane na takiej podstawie.
  • Rolą nauczyciela jest ułatwienie uczniom uczenie się. Jest to sztuka sama w sobie i na niej będziemy koncentrować się w rozdziale piątym.
  • Rolą dyrektorów jest stwarzanie warunków w szkołach – takich, w których nauczyciele będą mogli wypełniać swoje zadania. Jest to powiązane z przywództwem i z kulturą szkół.
  • Rolą decydentów jest stwarzanie warunków na poziomie lokalnym, stanowym czy ogólnokrajowym, w zależności od zakresu ich odpowiedzialności – w których dyrektorzy i szkoły będą mogli realizować swoje zadania.

(fragment książki „Kreatywne szkoły” Kena Robinsona)

Ken Robinson Kreatywne szkoły relacja pomiędzy uczniami a nauczycielami

ZAMÓW KSIĄŻKĘ

„Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację”

W książce Kreatywne szkoły Ken Robinson rozwija myśli zawarte w swojej słynnej prelekcji „Czy szkoły zabijają kreatywność” i prezentuje przełomowe, praktyczne rozwiązania dotyczące kluczowej kwestii dla współczesnych społeczeństw: transformacji szkół i systemów edukacji.

Robinson krytykuje przestarzały, przemysłowy model edukacji i pokazuje, jak wdrożyć wysoce spersonalizowany, ekologiczny model, który pozwala na wykorzystanie bezprecedensowych możliwości XXI wieku, by wykształcić całe osobowości uczniów i przygotować ich do wyzwań współczesnego świata.

Książka Kreatywne szkoły – pełna przykładów, przełomowych badań i rekomendacji profesjonalistów z całego świata, a także napisana z właściwym Robinsonowi wciągającym stylem i poczuciem humoru – zainspiruje nauczycieli, rodziców, dyrektorów szkół i decydentów, by na nowo przemyśleli prawdziwą naturę i cele edukacji.

Co możesz zrobić? Niezależnie od tego, czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem, dyrektorem placówki czy decydentem, jeśli w jakikolwiek sposób jesteś zaangażowany w edukację, możesz być częścią zmiany.

w kategorii: blog
Powrót