André Stern

André Stern (ur. w 1971 r. w Paryżu) nigdy nie chodził do szkoły; jest muzykiem, kompozytorem, lutnikiem

zajmującym się budową gitar, dziennikarzem, pisarzem oraz światowej sławy mówcą; André jest synem Arno Sterna, pedagoga i badacza, założyciela Malortu.

 

Rodzice André – Michèle i Arno Stern

André Stern nigdy nie chodził do szkoły. Jego rodzice, Michèle i Arno, postanowili skorzystać z braku obowiązku szkolnego, który we Francji obowiązuje po dziś dzień. Zdecydowali się na to, uważając, że dziecko darzone przez dorosłych zaufaniem i miłością w naturalny sposób najpełniej rozwija swój wrodzony potencjał. Gdy André przyszedł na świat, mieli za sobą bogate doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Towarzyszyło im mocne przekonanie, że każdy przychodzi na świat z niesamowitym potencjałem, który potrzebuje naturalnych warunków rozwoju. Zarówno Michèle, jak i Arno, odegrali w dzieciństwie André i jego siostry Eleonoré istotną rolę. Wspierali dzieci w codziennych czynnościach, a także pasjach i podróżach oraz dając dostęp do wielu osób różnych profesji i różnego pochodzenia.

Dzieciństwo bez szkoły

André Stern uważa, że w dzieciństwie na jego typowy dzień składały się: zabawa oraz spotkania. Nie marnując czasu na rozwiązywanie przygotowanych przez innych zadań i sztywny program nauczania, mógł z ciekawością i entuzjazmem uczyć się tego, co naprawdę go interesowało. Warto zaznaczyć, że dla Sterna najwyższą formą nauki jest zabawa, dlatego mówiąc o uczeniu się, nigdy nie ma na myśli tradycyjnych metod znanych ze szkoły lub typowej edukacji domowej.

 

Zainteresowania André były niesamowicie rozległe (szczegółowo opisał je w książce „…I nigdy nie chodziłem do szkoły), a zaliczają się do nich: repusowanie, taniec, fotografię; literaturę, lokomotywy, samochody, Lego Technic, hieroglify; muzyka, gra na instrumentach, budowa gitar, teatr, dziennikarstwo, pisarstwo i wiele innych.

 

Swoje dzieciństwo bez szkoły szczegółowo opisał w książce „…I nigdy nie chodziłem do szkoły”, natomiast założenia dotyczące nauki przez zabawę w „Zabawie”.

Sam Stern o swoim dzieciństwie bez szkoły napisał:

Gdy miałem ochotę, mogłem codziennie przez sześć godzin uczyć się bez przerwy niemieckiego i nikt nie mówił mi po czterdziestu pięciu minutach, że czas się skończył, a ja powinienem zabrać się za matematykę lub biologię.

Nigdy nie musiałem mierzyć się z pytaniem, z którego przedmiotu jestem słaby, żeby wiedzieć, co mam doskonalić – mogłem robić dokładnie na odwrót: mogłem doskonalić to, co mnie zachwycało, w czym już byłem dobry, a mogłem stać się jeszcze lepszy. (…)  Żyłem w przeświadczeniu, że każda przerwana czynność będzie kontynuowana od miejsca, w którym ją przerwałem. 

Mały André podczas gry na gitarze

 

Popularność André Sterna

André Stern nigdy nie narzekał na brak pracy – wszystko, co robił z pasją, pozwalało mu z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie.

Istotny wpływ na popularność Sterna oraz jego refleksję na temat dzieciństwa miało spotkanie wybitnego niemieckiego neurobiologa Gerarda Huthera. Jednym z przełomowych zdarzeń było poznanie słynnego dokumentalisty, Erwina Wgenhofera, który zaproponował Sternowi udział w głośnym filmie dokumentalnym „Alfabet”.

 

André postanowił dzielić się szerzej niż dotychczas swoim doświadczeniem naturalnego uczenia się i wzrastania bez edukacji. Do dziś stanowi wyjątek na światową skalę, a jego książki i prelekcje cieszą się ogromnym zainteresowaniem zainteresowaniem.

Ekologia dzieciństwa – postawa względem dzieciństwa

André Stern jest inicjatorem ruchu, który sam nazwał „ruchem ekologii dzieciństwa”, pod który podwaliny stworzył Arno Stern. Ekologia dzieciństwa proponuje nowe podejście, pełne zaufania i szacunku do dziecka oraz jego naturalnych skłonności do uczenia się.

 

To, o czym mówię, to nie metoda, tylko postawa życiowa. Postawa zaufania. Ukułem sobie takie pojęcie: ekologia dzieciństwa. To zaproszenie do stawiania pytań, ale zamiast pytać, czego ja mogę nauczyć dziecko, trzeba pytać, czego mogę nauczyć się od dziecka. Dzieci nie uznają hierarchii wartości, rasizmu, seksizmu, są otwarte na innych ludzi, nie patrzą na religię, stan posiadania, kolor skóry, nie trzeba ich uczyć tolerancji, bo nie wiedzą, co to jej brak. Otwartość, brak stereotypów – oto droga do lepszego świata. Dzieci są otwarte, szukają różnorodności, intuicyjnie czują, że to je wzbogaca, współpracują z innymi, umieją wykorzystywać wiedzę innych, by razem stworzyć to, czego w pojedynkę nie dadzą rady.

Arno i André często występują razem, szerząc założenia ekologii dzieciństwa

 

Każdy z nas przychodzi na świat z takimi samymi potrzebami, które stanowią jednocześnie nasze najważniejsze zdolności: miłość i więzi, rozwoju i autonomii, zabawy i nauki, entuzjazmu, otwartość i pragnienia poznawania.

Ekologia dzieciństwa została zapoczątkowana przez André Sterna w 2013 roku. Jej założenia zawarł w “Manifeście ekologii dzieciństwa”. Dziś ruch rozwija się w wielu krajach, między innymi Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Kanadzie, Australii oraz na Węgrzech.

 

André Stern wspiera świadomych rodziców

Przekaz Sterna jest uniwersalny, jednak głównymi adresatami są rodzice. André chcąc szczerzyć nowe podejście do wychowania pełnego szacunku angażuje się w wydarzenia o tematyce wychowawczej i edukacyjnej, wydaje kolejne książki… i chętnie udziela się w mediach zarówno tradycyjnych, jak i nowych.

Na naszym kanale można znajdziesz cykl zatytułowany “Niezbędnik świadomego rodzica”, w którym André Stern odpowiada na najczęściej zadawane rzez rodziców pytania dotyczące wychowania dzieci oraz wspierania ich rozwoju.

 

Życie zawodowe

Dzisiaj André Stern głównie występuje głównie w roli mówcy, dzieląc się swoim doświadczeniem oraz przekonując do naturalnych metod uczenia się – podróżuje po całym świecie, jest cenionym prelegentem oraz często gości w mediach.

Poza tym nadal występuje z grupą taneczno-teatralną, uczy muzyki, prowadzi wykłady, zajmuje się informatyką, a także pracuje jako dziennikarz i pisarz. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, firmami oraz nauczycielami i rodzicami.

 

André jest także przewodniczącym Instytutu Arno Sterna (Institut Arno Stern) oraz przewodniczącym inicjatywy „Mężczyźni Przyszłości”.

Jest także autorem bestsellerowych książek, w których opisuje doświadczenia swojego życia bez szkoły: “…I nigdy nie chodziłem do szkoły” oraz “Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu”. Wspólnie ze swoim ojcem Arno Sternem napisał książkę “Mój ojciec, mój przyjaciel” opowiadającą o ich relacji oraz czterech pokoleniach Sternów.

André Stern podczas prelekcji; Poznań 2015

Życie prywatne

André Stern jest spełnionym mężem Pauline i ojcem dwóch synów: Antonina i Benjamina. Wraz z Michèle i Arno tworzą wielopokoleniową rodzinę, która jest dla nich największą wartością.

André sam o sobie mówi, że nigdy nie przestał się bawić, a jego życie wciąż jest pełne entuzjazmu. Mimo że nigdy nie chodził do szkoły, nigdy nie przestał się uczyć.

 

Jak odbierany jest André Stern?

André Stern cieszy się wielką popularnością, szczególnie w Europie. Ilość prelekcji, które wygłasza w każdym roku sięga kilkuset. André gości często w mediach oraz na największych konferencjach. Grono jego zwolenników wciąż rośnie, choć czasem pierwsze wrażenie fascynacji miesza się z nutą sceptycyzmu. Bardzo często spotyka się z powtarzającymi się pytaniami, a są to m.in.:

  • Czy nie brakowało ci innych dzieci?
  • Dlaczego twoi rodzice zdecydowali się nie posłać swoich dzieci do szkoły?
  • Czy to rozwiązanie jest dla każdego dobre?
  • Jak wyglądało twoje wejście w życie zawodowe?
  • Co zyskałeś przez to, że nie chodziłeś do szkoły?

Te i inne pytania André Stern zawarł w ostatnim rozdziale książki “…I nigdy nie chodziłem do szkoły”. Wiedząc, że nasuną się one czytelnikowi na myśl podczas lektury, zebrał je i wyczerpująco odpowiedział na każde z nich.

 

 

Książki:

André Stern – …I nigdy nie chodziłem do szkoły

Książka …I nigdy nie chodziłem do szkoły André Sterna opowiada o szczęśliwym dzieciństwie, przepełnionym zaufaniem, wolnym od rywalizacji i ocen. To opowieść o dziecku, dla którego entuzjazm i zachwyt stanowiły naturalne i niewyczerpalne źródło inspiracji oraz motywacji do działania.

Stern dzieli się swoją historią – doświadczeniem człowieka, który nigdy nie uczęszczał do szkoły. Jego opowieść to niesamowita, pełna plastycznych opisów i interesujących anegdotek podróż do przeszłości. To również prawdziwe świadectwo dziecięcego entuzjazmu, który w odpowiednich warunkach, może stać się podstawą wszechstronnego rozwoju.

…I nigdy nie chodziłem do szkoły przeczy wcześniejszym poglądom, które życie z dala od szkoły utożsamiały z dzikimi, aspołecznymi analfabetami. Stern dowodzi, że zachwyt dziecka, niczym nieskrępowana możliwość podejmowania różnych aktywności oraz brak ograniczeń czasowych i presji stanowią sedno poznania świata.

Książka ta nie stanowi pochwały konkretnej metody, poradnika dla nonkonformistów, czy też krytyki szkoły. Jest świadectwem, źródłem inspiracji, zaproszeniem do różnorodności oraz wezwaniem do zachwytu.

André Stern – Zabawa

W książce “Zabawa. O uczeniu się, emocjach i życiu pełnym entuzjazmu” André Stern przekonuje, że zabawa jest najskuteczniejszym narzędziem do uczenia się, a rozwój dziecka leży w jego naturze. Zachęca więc do bezwarunkowego zaufania dziecku.

Zamiast standaryzacji i rywalizacji, pokazuje niesamowitą siłę swobodnej zabawy, dzięki której dziecko może rozwijać się w indywidualny sposób i we własnym tempie.

W tej książce André Stern pokazuje, jak dzięki zabawie Twoje dziecko może uczyć się naprawdę skutecznie.

Zabawa pozwala dziecku nawiązać kontakt z codziennością, z sobą samym i ze światem. Przez nią przejawiają się jego skłonności, potencjał, a także głębokie wewnętrzne pragnienia. Swobodna zabawa daje dziecku głębokie poczucie spełnienia.

Jego przekaz wypływa z dorobku jego ojca Arno, który od ponad sześćdziesięciu lat nieprzerwanie pracuje z dziećmi, a także z jego osobistego doświadczenia dzieciństwa bez szkoły, które pozwoliło mu opanować umiejętności od czytania, pisania i liczenia przez naukę pięciu języków, programowania i astronomii po profesjonalną grę na instrumencie, komponowanie muzyki i lutnictwo.

 

André Stern – Siewcy entuzjazmu. Manifest ekologii dzieciństwa

Siewcy entuzjazmu. Manifest ekologii dzieciństwa André Sterna to zaproszenie do nowego spojrzenia na dzieciństwo – to wezwanie do postawy pełnej zaufania i szacunku do dziecka.

Dzieląc się swoim doświadczeniem oraz przywołując odkrycia współczesnych neurobiologów, Stern dowodzi, że najważniejszym czynnikiem rozwoju dziecka jest entuzjazm, który czyni z każdego dziecka prawdziwego geniusza – “dodaje nam skrzydeł, uwalnia od wszelkich przeszkód”. Ten zachwyt wraz z dziecięcą ciekawością oraz niezwykłym zamiłowaniem do zabawy sprawiają, że rozwój i uczenie się są zupełnie naturalnym procesem.

Autor staje się zatem autentycznym rzecznikiem naturalnych predyspozycji dzieci, dzięki którym poznają one otaczającą je rzeczywistość.

Książka Siewcy entuzjazmu, mimo niewielkiej objętości, pozwala czytelnikowi na głęboko humanistyczną refleksję na temat szczęścia, godności oraz swobodnego rozwoju człowieka.

 

Arno Stern André Stern Mój ojciec, mój przyjacielAndré Stern – Mój ojciec, mój przyjaciel

Książkę „Mój ojciec, mój przyjaciel”  André napisał wraz ze swoim ojcem Arno. Dzięki temu obejmuje ona aż cztery pokolenia niezwykłej rodziny Sternów (Isidor, Arno, André oraz Antonin), która przetrwała wojny, pobyt w obozach dla jeńców wojennych oraz ciężkie czasy w powojennej Francji. To niesamowita i poruszająca historia rodziny, w której każdy z ojców stanął na wysokości zadania, będąc ojcem-przyjacielem. Mimo niesprzyjających warunków politycznych i społecznych siła Sternów nigdy nie gasła, a jedynie wzmacniała rodzinne więzi, którym wielokrotnie groziło zerwanie. Isidor i Arno stali się obrońcami wartości, które już dziś owocują w życiu rodzinnym i zawodowym kolejnego ojca – André.

w kategorii: autorzy

Książki:

Powrót