Dobry nauczyciel – “Kreatywne szkoły” Kena Robinsona (fragment)

Dobry nauczyciel – “Kreatywne szkoły” Kena Robinsona (fragment)

Już wkrótce Dzień Edukacji Narodowej, czyli Dzień Nauczyciela, dlatego w tym tygodniu dzielimy się z Wami inspirującymi fragmentami naszych książek. Będzie o nauczycielach, pasjach i byciu mistrzem. Zapraszamy codziennie na naszą stronę i fanpage.

Na dobry początek “Kreatywne szkoły” i definicja dobrego nauczyciela według Kena Robinsona. Zapraszamy do lektury 🙂

 

Stwierdziłem, że edukacja to żywy to żywy proces, który można porównać z rolnictwem. Ogrodnicy wiedzą, że to nie oni sprawiają, że rośliny rosną. Nie przyczepiają korzeni, nie przyklejają liści i nie farbują płatków. Rośliny rosną same. Zadaniem ogrodnika jest stwarzanie jak najlepszych warunków do tego procesu. Dobrzy ogrodnicy potrafią je stworzyć, a źli nie. Tak samo jest z nauczycielem. Dobry nauczyciel stwarza warunki do uczenia się, a źli nie. Dobrzy nauczyciele wiedzą także, że te warunki nie zawsze zależą od nich.

W edukacji nieustannie trwa – często burzliwa dyskusja pomiędzy zwolennikami tradycyjnego i postępowego podejścia do nauczania. W popularnej karykaturze tradycyjne nauczanie przedstawia się jako skoncentrowane na uczeniu całej masy faktów i przekazywaniu informacji metodą nauczania bezpośredniego, natomiast nauczanie postępowe ma się opierać na odkrywaniu, wyrażaniu siebie i zadaniach wykonywanych w małych grupach. Z mojego doświadczenia wynika, że to ostre rozróżnienie bardzo często jest bardziej teoretyczne niż rzeczywiste. W praktyce nauczyciele wszystkich dziedzin zwykle wykorzystują – i powinni wykorzystywać – bogaty repertuar podejść, niekiedy ucząc faktów i przekazując informacje metodą nauczania bezpośredniego, a czasem umożliwiając zajęcia i projekty badawcze w grupach. Sztuka nauczania polega właśnie na dobrym pojmowaniu tej równowagi.

(fragment książki “Kreatywne szkoły” Kena Robinsona)

 

 

dobry nauczyciel

“Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację”

W książce Kreatywne szkoły Ken Robinson rozwija myśli zawarte w swojej słynnej prelekcji „Czy szkoły zabijają kreatywność” i prezentuje przełomowe, praktyczne rozwiązania dotyczące kluczowej kwestii dla współczesnych społeczeństw: transformacji szkół i systemów edukacji.

Robinson krytykuje przestarzały, przemysłowy model edukacji i pokazuje, jak wdrożyć wysoce spersonalizowany, ekologiczny model, który pozwala na wykorzystanie bezprecedensowych możliwości XXI wieku, by wykształcić całe osobowości uczniów i przygotować ich do wyzwań współczesnego świata.

Książka Kreatywne szkoły – pełna przykładów, przełomowych badań i rekomendacji profesjonalistów z całego świata, a także napisana z właściwym Robinsonowi wciągającym stylem i poczuciem humoru – zainspiruje nauczycieli, rodziców, dyrektorów szkół i decydentów, by na nowo przemyśleli prawdziwą naturę i cele edukacji.

Co możesz zrobić? Niezależnie od tego, czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem, dyrektorem placówki czy decydentem, jeśli w jakikolwiek sposób jesteś zaangażowany w edukację, możesz być częścią zmiany.

w kategorii: blog
Powrót