André Stern – WIDEO – odc. 13 – Jak stawiać dziecku granice?

Czy powinniśmy stawiać dziecku granicę? Dlaczego jest to tak ważne i jaką rolę odgrywa w dorosłym życiu? Jak stawiać dziecku granicę w świadomy sposób i uczyć szacunku do innych? Na nurtujące pytanie rodziców odpowiada André Stern.

Jak stawiać dziecku granice – transkrypcja filmu

Pomysł, że trzeba stawiać dziecku granice nie do przekroczenia jest tak naprawdę “grą” władzy. Tzn. ja mam władzę, wyznaczam granice, ponieważ jestem dorosły i wiem, że dalej nie można się posunąć. Problemem jest to, że jest to “gra” władzy, a dzieci reagują
alergicznie na taką grę. Odpowiadają na ograniczenia mocnym sygnałem nonkonformizmu. I ta gra może eskalować, rozszerzać się coraz bardziej… Tymczasem dziecko przez lojalność akceptuje relację dominacji osoby dorosłej. Trzeba jednak spojrzeć na ten pytanie “Jak stawiać dziecku granice?” z zupełnie innej strony. Nie chodzi o narzucanie dziecku ograniczeń, lecz o pewną orientację przekazywaną dziecku na drodze zaufania. Kiedy w relacji jest zaufanie i nie ma dążenia do władzy, będzie to relacja równości – jak między nami i do tego powinniśmy dążyć. Powinniśmy pamiętać stale, że dzieci obserwują nas, jak my żyjemy, jak my porozumiewamy się między sobą, my-dorośli… I reagują alergicznie, kiedy komunikujemy się z nimi w inny sposób, ponieważ one nie są inne i nie ma żadnego powodu, by je traktować inaczej. Przykład: dotknąłem ręką płyty, która jest gorąca. To nie ograniczenie, to może być pewna gra, widzę to po moim małym synku, coś jest gorące. Gdy chce tego dotknąć, mówimy: nie można tego dotykać, jak przy jedzeniu czegoś gorącego. Dmuchamy za każdym razem, kiedy mówię mu “gorące” – on dmucha, tzn. rozumie o co chodzi. W naszej relacji zaufania “gorące” równa się “zabawa”. Ważne jest byśmy sami pokazali, że granice również i nas dotyczą, że ja też czasem czuję się ograniczony w swej wolności. To ważne byśmy to pokazywali ale jak równy równemu… Pokazali, że nie akceptujemy wszystkiego, co nas dotyczy. Jeśli pokażemy im, że istnieją rzeczy, które sami odrzucamy również one będą zdolne przeciwstawić się pewnym rzeczom, kiedy staną się dorosłymi. Potem dziwimy się, jak pełno jest spraw akceptowanych przez dorosłych, a które nie powinny być akceptowane, traktowane w ten sposób… 
Jeśli jednak w dzieciństwie nauczyliśmy się akceptować rzeczy nieakceptowalne, będziemy dalej tak postępować jako dorośli. Dlatego – jeśli zastanawiamy się na tym, jak stawiać dziecku granice – tak ważne jest to, byśmy najpierw nauczyli nasze dzieci, że są rzeczy, których nie akceptujemy, że są granice, których nie chcemy by je przekraczano, nasze granice… Jeśli więc nie chcemy, aby one przekraczały nasze granice, musimy nauczyć się również respektować ich granice.

 

Niezbędnik świadomego rodzica

W „Niezbędniku świadomego rodzica” André Stern odpowiada na pytania dotyczące tego, jak w praktyce wyglądało jego dzieciństwo bez szkoły, na czym polegała świadoma postawa jego rodziców i jakie problemy możemy napotkać, chcąc uczyć dzieci poza głównym nurtem edukacji.

Zapraszamy do śledzenia nowych odcinków i subskrybowania naszego kanału na YouTube.

w kategorii: blog
Powrót