Peter Hartkamp

Peter Hartkamp zamiast edukacji przymusowej

Pewnego dnia Peter Hartkamp usłyszał od swojej córki, że wolałaby umrzeć niż iść do szkoły,

i postanowił wziąć edukację swoich dzieci we własne ręce. Założył w Holandii trzy wysoce innowacyjne szkoły demokratyczne, stając się specjalistą w dziedzinie edukacji, prawa oświatowego i praw dziecka. Swoje bogate doświadczenia opisuje w książce Zamiast edukacji przymusowej.

 

Życiorys

Peter Hartkamp (1961) po ukończeniu inżynierii górnictwa na Uniwersytecie Technicznym w Delft i pracy dla holenderskiej spółki petrochemicznej wraz z żoną i trzema córkami przeprowadził się w 1994 roku do Sułtanatu Omanu, gdzie dzieci uczęszczały do holenderskiej szkoły podstawowej. W 1998 roku rodzina wróciła do Holandii. Od tego czasu nieustannie zajmuje go edukacja, prawo edukacyjne i prawa człowieka. Jest współzałożycielem i członkiem kadry trzech szkół, w tym dwóch opartych na modelu Sudbury. Jego doświadczenie w charakterze konsultanta strategii pomogło mu dokonać dokładnej analizy systemu oświaty. Peter Hartkamp jest również aktywnym członkiem Rady Europejskiej Społeczności Szkół Demokratycznych (EUDEC), a także wygłasza wykłady na temat edukacji i praw człowieka w wielu krajach. Swoje bogate doświadczenia opisał w książce Zamiast edukacji przymusowej.


Zamiast edukacji przymusowej hartkamp

Peter Hartkamp – Zamiast edukacji przymusowej

Pewnego dnia Peter Hartkamp usłyszał od swojej córki, że wolałaby umrzeć niż iść do szkoły, i postanowił wziąć edukację swoich dzieci we własne ręce. Założył w Holandii trzy wysoce innowacyjne szkoły demokratyczne, stając się specjalistą w dziedzinie edukacji, prawa oświatowego i praw dziecka. Swoje bogate doświadczenia opisuje w książce Zamiast edukacji przymusowej.

 

Czy im więcej edukacji, tym lepiej? Czy nauczanie jest tożsame z uczeniem się? Czy edukacja jest zróżnicowana? Czy egzaminowanie skutkuje lepszą edukacją?

 

W książce Zamiast edukacji przymusowej Hartkamp odpowiada na te i inne pytania oraz pokazuje, jak możemy zapewnić dzieciom lepszą edukację, zamiast tej opartej na przymusie. Swoje argumenty popiera wieloma konkretnymi przykładami i źródłami. Opisuje działanie szkół demokratycznych, a także innych alternatywnych podejść, które na przestrzeni lat okazały się skuteczne.

Zamiast edukacji przymusowej to książka dla każdego, kto szuka lepszej edukacji dla swoich dzieci.


Peter Gray o Peterze Hartkampie 

 

Peter Hartkamp jest jednym z moich bohaterów. Przez wiele lat walczył o to, by prawdziwie demokratyczna edukacja – taka, która szanuje godność, inteligencję i niezwykłe naturalne zdolności do uczenia się młodych ludzi – stała się w Holandii legalna. W swojej książce trzęsie filarami zbudowanymi przez obrońców edukacyjnego status quo i na naszych oczach je przewraca. Hartkamp nie jest marzycielem – jest realistą z inżynierskim wykształceniem, który wnosi konkretne spostrzeżenia do analizy tego, w jaki sposób zostaliśmy kulturowo uwięzieni w nieefektywnym i nieludzkim systemie edukacji oraz jak możemy z tego więzienia uciec. Polecam tę książkę każdemu, komu zależy na dzieciach i na przyszłości rodzaju ludzkiego.

 

Peter Gray, profesor psychologii na Boston College, autor książki Wolne Dzieci


Kontakt z autorem: peter@hetgedwongenonderwijsvoorbij.nl

 

w kategorii: autorzy

Książki:

Powrót